O zdraví

Máte doma hyperaktívne dieťa?

Príčinou môže byť nevhodná strava.

Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou (ADHD) patrí k jedným z najčastejších porúch v detskom veku. Vyskytuje sa približne u 7% školákov medzi 6.-9. rokom, častejšie u chlapcov. Prejavuje sa poruchami sústredenia, pozornosti a koncentrácie, poruchami učenia, hyperaktivitou, nadmernou živosťou a neposednosťou, kolísavými náladami až impulzivitou, problémami so spánkom a zaspávaním.

Predpokladá sa, že až 80-timi percentami sa na vzniku ADHD podieľa genetická predispozícia. Príčinou však môžu byť aj iné faktory – prostredie dieťaťa, škodlivé vplyvy počas tehotenstva (fajčenie, alkohol a pod.), ale aj deficit vo výžive a nevhodné stravovanie dieťaťa.

Podľa najnovších dôkazov môže zloženie stravy výrazne vplývať na aktivitu vašich detí. Až v polovici prípadov hyperaktívnych detí sa po upravení stravy prejavy ADHD výrazne zlepšili. Preto venujte dostatočnú pozornosť jedálnemu lístku vašich ratolestí. Pri výbere jednotlivých potravín si lepšie všímajte ich zloženie na obaloch. Čo najskôr sa snažte odnaučiť vaše deti piť sladené nápoje! Namiesto lízaniek a cukríkov s vysokým obsahom umelých látok im radšej doma upečte výživný tvarohový koláč alebo ovocnú tortu.

Čo by mali jesť hyperaktívne deti?

  1. Viac bielkovín na raňajky a počas dňa – Nesprávne nastavené raňajky s nedostatkom bielkovín a nadbytkom rafinovaného cukru môžu u detí spôsobiť vyššiu hyperaktivitu a impulzivitu, horšiu náladu a zníženú funkciu mozgu. Je dokázané, že deti konzumujúce bielkovinové raňajky sú menej náchylné k nadváhe a dosahujú lepšie výsledky v škole. Dostatočná konzumácia bielkovín môže zlepšiť pozornosť a koncentráciu detí v škole, ich správanie a sociálne prejavy.
  2. Obmedziť lepok (glutén) – Predstavuje vhodné riešenie problémov spojených so správaním a učením detí.
  3. Jesť potraviny bohaté na vitamíny (predovšetkým vitamíny skupiny B vrátane vitamínu B6 – kyseliny listovej) – Sú nevyhnutné pre správne fungovanie nervových buniek. Zdrojom vitamínu B6 sú celozrnné potraviny, strukoviny, orechy a olejnaté semienka.
  4. Zvýšiť príjem Omega-3 mastných kyselín – Štúdie tvrdia, že deti s poruchou pozornosti a hyperaktivitou majú nižšiu hladinu týchto mastných kyselín. Sú nevyhnutné pre správnu funkciu mozgu a môžu zlepšiť aj príznaky dyslexie u vašich detí. Nájdete ich v rybom tuku, vo vlašských orechoch a v ľanových semienkach. Denná odporúčaná dávka je 1-3 g. Ryby by sa mali vyskytovať v jedálničku 1-2x týždenne.
  5. Horčík – Má upokojujúci účinok na centrálny nervový systém, je nevyhnutný pre správne fungovanie mozgu a nervových buniek. Preto u detí trpiacich hyperaktivitou patrí horčík medzi najdôležitejšie minerály. Obsahujú ho najmä tofu, strukoviny a výrobky z nich, celozrnné výrobky, zelená listová zelenina, špenát, orechy (vlašské orechy a arašidy), mandle, avokádo, olejnaté semienka (slnečnicové, tekvicové, sezamové), mliečne výrobky a zemiaky pečené v šupke. Odporúča sa prijať 30-160 mg horčíka denne v závislosti od veku.
  6. Zinok – Potravinovými zdrojmi sú strukoviny a výrobky z nich, celozrnné výrobky, orechy, semienka (slnečnicové, tekvicové, sezamové), zelená fazuľka, zelené vňate. Maximálna denná dávka je 5-10 mg zinku podľa veku dieťaťa.
  7. Dostatok vápnika – Nájdete ho v mliečnych výrobkoch, morských rybách alebo slnečnicových semienkach.

Čo by nemali jesť hyperaktívne deti?

  1. rafinovaný cukor (deti majú z neho ešte viac energie)
  2. potraviny s nebezpečnými potravinárskymi prísadami (aditívami) – s vysokým obsahom farbív, konzervačných látok (napr. benzoát sodný) a É-čiek. Potravinárske prídavné látky môžu vyvolať hyperaktívne správanie u detí bez predchádzajúcich problémov správania. É-čka sa vyskytujú hlavne v sladených nápojoch. Preto je dôležité naučiť sa sledovať zloženie jednotlivých potravín na obaloch výrobkov a obmedziť nákup potravín s prídavkom É-čiek.
  3. vylúčiť, resp. eliminovať príjem kofeínu (kola, čierne čaje) – Podrobne si prečítajte zloženie všetkého, čo dávate jesť a piť svojim deťom. Budete prekvapení, kde všade sa kofeín nachádza.

TIP: Tieto deti neobľubujú športové krúžky, aj keď si myslíte, že si tam „vybijú energiu.“ Vhodnejší je pre ne spontánny pohyb pod miernym dohľadom.

Nevhodné stravovacie návyky nemajú vplyv len na hyperaktivitu vašich detí. Zvýšená konzumácia fastfoodovej stravy, vysoký príjem nevhodných tukov, cukrov a sladených nápojov (Coca Cola a pod.) prispievajú k čoraz častejšie sa vyskytujúcej detskej obezite vo svete, k tráviacim ťažkostiam (bolestiam brucha, problémom so stolicou, či už k hnačkám alebo zápcham) a k alergiám.

Stravovacie návyky sa z detstva prenášajú do dospelosti. Preto, rodičia nezabúdajte – aký príklad vidia vaše deti v stravovaní u vás, taký budú uplatňovať v živote aj naďalej. Ak sa chcete o vyváženej strave dozvedieť viac, prihláste sa s dieťaťom na vstupnú diagnostiku a prekonzultujte stravovacie problémy s výživovým špecialistom.