O zdraví

Kto sú nepriatelia našich čriev?

Prejedanie sa, polotovary, nadmerná konzumácia mliečnych produktov, alkohol, stravovanie sa v strese, veľké množstvo cukru. Práve to môže byť spúšťačom mnohých črevných problémov. V súčasnosti trápia nespokojné črevá čoraz viac ľudí. Náš najväčší vnútorný orgán je práve črevo. Preto je veľmi dôležité, aby pracoval správne.

Veľa jedla a často

Ak jeme každú chvíľu a veľké porcie, črevo trpí, pretože to nestíha spracovať. Zhoršuje sa trávenie, spomaľuje sa metabolizmus, vzniká nadváha, problém s vyprázdňovaním a následne črevné problémy. Odstúp od jedál by mál byť 3 – 4 hodinový. Ďalšie jedlo by sme si mali dať vtedy, keď už pociťujeme hlad. Ak sa hlad po tomto časovom intervale nedostaví, mali by sme znížiť porcie.

„Rýchle jedenie“

Jesť príliš rýchlo, tiež nie je najlepšie. Práve naopak. Pri príliš rýchlom jedení sa žalúdok unaví. Veľké kusy jedla nestíha stráviť. Nestrávené zvyšky jedla v tele hnijú a vytvárajú škodlivé jedy.  Na jedlo si treba vždy nájsť dostatok času.

Biely jed – cukor

Vo veľkom množstve cukor škodí. Mali by sme ho užívať s mierou. Ak je možnosť, najlepšie sa mu vyvarovať . Obmedziť by sme mali rafinovaný cukor, a cukrovinky z neho, ale aj sladené nápoje.  Nepreháňať to samozrejme ani s ovocným cukrom.

Nadmerná konzumácia mliečnych produktov

S ničím by sa to nemalo preháňať. Ani nadmerná konzumácia mliečnych produktov nie je najlepšia. Preto treba dávať pozor, koľko a akých mliečnych produktov denne skonzumujeme. Vyskúšajte výrobky z iného mlieka ako je kravské. Výborné sú kozie alebo ovčie výrobky.

Chcete vedieť ako sú na tom vaše črevá? Aké sú pomery prospešných baktérií v čreve , percentuálne zastúpenie laktobacilov a bifidobaktérií? Nechajte si  urobiť analýzu črevného mikrobiómu, ktorá vám to prezradí.

Pripravila: výživová špecialistka Nutriadapt Prešov Ivana Drabiščáková